Goede voornemens 2016

TammyTTalksNL- nieuwyears resolutions 2016 - kopElk jaar neem ik mezelf voor om een aantal goede voornemens voor mezelf te formuleren. Simpele en haalbare voornemens. En elk jaar belanden deze voornemens, en met die van mij ook die van een heleboel anderen, in de prullenbak.

Het is echter niet zo dat ik me niet aan deze voornemens wil houden, maar op een of andere manier lukt het me gewoon niet om deze voornemens vast te houden. Ik vergeet het gewoon. Daarom begin ik dit jaar gewoon eerder met het formuleren van mijn voornemens en bereid ik mijn voornemens voor. In de meeste gevallen formuleren mensen voornemens als; ‘ik wil stoppen met roken’ of ‘ik wil vaker gaan sporten.’ Er is natuurlijk niets mis met het voornemen, maar ze zijn niet echt concreet te noemen. Ik wil stoppen met roken, ja natuurlijk wil je stoppen, maar per wanneer? en hoeveel tijd geef je jezelf hiervoor? Wil je helemaal stoppen of minderen? Wees concreet, schrijf je voornemen op en houd jezelf eraan. Dat geldt ook voor het vaker sporten. Wat is vaker? 1 keer per week of vaker? Zorg ervoor dat je doel haalbaar is en maak het concreet. Elke dag sporten is natuurlijk niet realistisch wanneer je in geen tijden iets aan lichaamsbeweging hebt gedaan. Realiseer jezelf ook waarom je vaker wilt sporten. Heb je een bepaald gewicht als doel of wil je bijvoorbeeld deelnemen aan een marathon. Jezelf haalbare doelen stellen motiveert. Je mag jezelf ook best wel belonen wanneer je iets hebt gehaald. Leg dit ook vast voor jezelf bijvoorbeeld door op je kalender te schrijven waarmee je jezelf beloont wanneer je een of twee maanden iets wel of juist niet hebt gedaan en houd jezelf daaraan.

TammyTTalksNL- nieuwyears resolutions 2016.jpg
Gewoonten aanleren of afleren is helemaal niet onmogelijk, zolang je er maar actief bezig mee bent en blijft. Er wordt gezegd dat het slechts drie weken kost om een gewoonte aan te leren en sommige mensen hebben gewoon wat motivatie nodig. Neem om jezelf te motiveren 21 post-it tabjes of stukjes washitape en plak deze op een deurpost. Of op een andere plek waar het voor jou goed zichtbaar is en het liefste in de buurt van de plek waar je de activiteit wilt uitvoeren. Maak er je doel van om na 21 dagen geen enkel tabje meer op je deurpost te hebben. Bijvoorbeeld wanneer je er een gewoonte van wilt maken om elke dag een half uurtje te fitnessen of dat je er een gewoonte van wilt maken om elke dag minimaal een uur te lezen of een bepaald aantal bladzijden wilt hebben gelezen. Elke dag zorg je ervoor dat je deze activiteit uitvoert en wanneer je deze hebt uitgevoerd trek je de post-it met de bijbehorende dag eraf. Ook hier kun je natuurlijk een beloning aan koppelen voor jezelf.

Voor sommigen is het makkelijker om een gewoonte aan of af te leren, wanneer je deze gewoonte koppelt aan een andere gewoonte.
Ik zal een voorbeeld geven. Flossen of tandenstoken zijn van die gewoonten waar een heleboel mensen moeite mee hebben. De enige rede om een tandenstoker te pakken is wanneer er iets tussen je tanden zit dat irriteert. Maar tandenpoetsen is iets wat de meeste van ons standaard minimaal twee keer per dag doen. Zet nu eens gewoon een bakje tandenstokers naast je tandenborstel en zorg ervoor dat je wanneer je je tanden gaat poetsen eerst die tandenstoker pakt of wanneer je net je tanden hebt gepoetst. Het is serieus zo gebeurd. Houd dit een aantal weken vol en het zit in je systeem gebakken.

Nu ik jullie een aantal tips heb gegeven over het formuleren en volbrengen van goede voornemens zal ik een aantal van mijn eigen goede voornemens formuleren.

Ik heb nogal de slechte gewoonte om mijn ontbijt over te slaan en dat heeft over het algemeen te maken met het feit dat ik het opstaan te lang uitstel waardoor ik er geen tijd voor heb.
Ik wil mij dus voornemen om op werk en schooldagen direct op te staan wanneer mijn wekker gaat. Hierdoor heb ik meer tijd voor een goed ontbijt. Als tweede neem ik mij dan ook voor om geen enkele dag mijn ontbijt meer over te slaan.
’s Avonds heb ik vaak de neiging om erg laat naar bed te gaan om vervolgens, tot ik het licht uitdoe, met mijn telefoon te gaan spelen. Nu hebben we allemaal vast wel eens eerder gehoord dat het voor de aanmaak van melatonine, het stofje dat ervoor zorgt dat we kunnen slapen, helemaal niet goed is om in het blauwe licht van een telefoon of computer te kijken. Het licht remt namelijk de aanmaak van melatonine waardoor we moeilijker in slaap komen. Ik neem mij dan ook voor om eerder naar bed te gaan dan ik nu doe. Nu ga ik vaak rond elven naar bed om vervolgens ruim na twaalven pas in slaap te vallen. Ik wil voor het slapen gaan nog een planning kunnen maken voor de volgende dag en daarnaast wil ik zeker nog een half uur kunnen lezen. Om deze voornemens concreet te maken zou ik kunnen zeggen dat ik in het vervolg om uiterlijk half elf naar boven ga om een planning te maken. Wanneer ik klaar ben met mijn planning voor de volgende dag ga ik nog maximaal een uurtje lezen. Voor twaalf uur is het licht dan ook echt uit.

Dit zijn een aantal van mijn voornemens, ik heb er nog veel meer, maar ik denk dat dit wel een aantal haalbare voornemens zijn. Het is ook niet verboden natuurlijk om in de loop van het jaar voornemens toe te voegen, zolang ze maar concreet een haalbaar zijn en je er actief mee aan het werk gaat.

Wat zijn jou goede voornemens voor 2016?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s